عقارات / متر مربع

اللي عايز يفهم ليه معندناش منجم ذهب غير السكري يقرأ الكلام ده

 

Youssef Elraghy
pnotodseSrc16t1u60ff1c5lh542m19g4h9g3605g5243t5cmm378414948a ·

يوسف الرئيس التنفيذي للشركة الفرعونية للدهب

 

علشان اللي بتقول فيها 120 منجم مصر مافيهاش غير منجم واحد بس وهو منجم السكري فعلشان يبقى عندك منجم, لازم تكون عملت الخطوات الاتيه :

الخطوه الاولى والاهم: هو تحديد الاحتياطى, وده له طرق مختلفه على حسب نوع التمعدن, وشروط دقيقه محسوبه بالميليمتر, وقواعد علميه لابد من إتباعها, من حيث طريقه الحفر جمع العينات, طريقه التحاليل الكيماويه, طريقه فحص الصخور جولوجيا وجيو ميكانيكيا, وغيره وغيره . وده موضوع طويل ومكلف ومتخصص. والشخص المسؤول عن هذه الحسابات لابد وان يكون له خبره فى هذا المجال ومؤهل دوليا.

الخطوه الثانيه هى تحديد طريقه التعدين, وكميه الاحتياطى الممكن الحصول عليها , سواء منجم مفتوح أو تحت الارض, وهذه أيضا دقيقه عن طبيعه التركيبه الجيولوجيه وطبيعه الصخور والمياه الجوفيه إن وجدت, ويتم فى هذه المرحله حساب كميه الخام المتواجد فى كل طبقه وكميه الصخور التى لاتحتوى على معادن المطلوب نقلها. هذا سوف يحدد التدفقات النقديه فى كل مرحله . وحساب التكلفه الرأسماليه وتكلفه التشغيل. المرحله دى إنت عارف كل يوم , على طول عمر المنجم, كميه الخام المتاح لك, وبالتالى كميه الدخل بتاعك.

الخطوه التالته , فى الخطوه التانيه , إحنا طلعنا الحجاره الحامله للمعدن من المنجم, الخطوه التالته هى تطليع المعدن من الحجاره بأكفأ طريقه, ودى دراسه ميتاليرجيه مفصله ودقيقه , لان كل منجم له خصوصياته, فطريقه الاستخلاص ليس فقط تختلف من منجم لمنجم, بل فى المنجم الواحد من مكان لأخر. لذلك لابد وان تكون الدراسه على عينات ممثله للخام, وده مهم جدا فى كيفيه إختيارها, لكى يصمم المصنع قابل للتعامل مع هذه الخامات. يتم أيضا فى هذه المرحله حساب دقيق للتكلفه الاستثماريه للمصنع ,تكلفه التشغيل.

الخطوه الرابعه, ألمنجم محتاج طرق, ماء, كهرباء عماله, مخازن للماء والوقود, مساكن للعماله, معامل, أماكن لتخزين الصخور التى لاتحتوى معادن , اماكن لتخزين النفايات بعد إستخلاص المعادن, وغيره وغيره. وهذه دراسات دقيقه جدا ومتخصصه ومكلفه. مثلا, اماكن تخزيه الصخور الغير حامله للمعدن, لابد من التأكد ان هذه الاماكن لا يوجد بها تمعدن, ثم لابد ايضا من التأكد ان هذه الصخور, لن تسبب اى ضرر. حساب التكلفه الرأسماليه لهذة الخدمات وتكلفه التشغيل

الخطوه الخامسه, وهى الدراسه البيئيه, أى مشرروع مهما كان حجمه سوف يؤثر على البيئه المحيطه به إيجابيا وسلبيا, دراسه التأثير السلبى , هل ممكن التغلب عليه ؟ وماهى التكلفه.

بعد إنتهاء هذه الدراسات, يتم جمع التكلفه الرأسماليه للخطوه من 2 إلى خمسه وتكلفه التشغيل. إذا كان الاحتياطى المحدد فى الخطوه الاولى , يغطى هذه التكلفه .فهناك منجم قابل للتشغيل إذا توفر التمويل….وإذا كان لا يغطي يبقي لله يعوض على المصاريف التى صرفت.

للعلم.السكرى فى الدراسه الاوليه كانت التكلفه 35 مليون دولار, الدراسه النهائيه التى تم عليه إنشاء المنجم والمصنع تكلفت 98 مليون دولار يعنى 6مليار و450 مليون جنية بسعر مليون جنيه بسعر البنك النهارده. دى الدراسه فقط.

إذا لم يتبع العلم.وتتم هذه الدراسات.فمهما كان حجم المشروع, صغير او كبير فمصيره الفشل

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة متر مربع ولا يعبر عن وجهة نظر مصر اليوم وانما تم نقله بمحتواه كما هو من متر مربع ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

قد تقرأ أيضا